Jak zmienić nawyki żywieniowe – najważniejsze wskazówki

notes

Jedzenie, które codzienne spożywasz, może mieć wpływ na twoje zdrowie i ryzyko występowania niektórych chorób. Aby odżywiać się zdrowiej, może być konieczna zmiana niektórych codziennych nawyków.

Nie musisz dokonywać wielkich zmian, aby jeść zdrowiej. I nie musisz jednocześnie diametralnie zmieniać swoich przyzwyczajeń. Najlepiej jest wyznaczać małe cele i zmieniać nawyki krok po kroku. Z czasem niewielkie zmiany mogą mieć duży wpływ na twoje zdrowie.

Zacznij od realistycznych oczekiwań

Pożywna dieta ma wiele zalet, w tym potencjalną utratę wagi. Ważne jest jednak ustalenie realistycznych celów. Na przykład, jeśli zmuszasz się do zbyt szybkiego odchudzania, twój plan osiągnięcia lepszego zdrowia i samopoczucia może się nie powieść. Pamiętanie o tym, dlaczego postanowiłeś dokonać w swoim życiu zmiany i zacząć zdrowo się odżywiać, pomoże ci w tym wytrwać. Dlatego pomocna będzie lista konkretnych powodów, dla których chcesz być zdrowszym, lepiej się czuć i wyglądać dobrze. Zachowaj tę listę pod ręką i wróć do niej za każdym razem, kiedy nastąpi chwila zwątpienia.

Rozpocznij dzień od szklanki wody

Zanim sięgniesz po kawę, wypij na czczo szklankę wody – da ci to poczucie ożywienia, oczyszczając głowę i pomagając w regularnym ruchu jelit. Połóż więc szklankę wody na stoliku nocnym i sięgnij po nią tuż po przebudzeniu. Dzięki temu wejdzie ci to w nawyk szybciej niż myślisz.

Uważne przekąski

Nie ma nic złego w przekąskach, o ile dokonujesz pożywnych wyborów, które nie dodają setek pustych kalorii do twojego jadłospisu. Zamiast chipsów i batonika weź garść orzechów. Błonnik i białko dają uczucie wypełnienia, zawierają cenne rodzaje tłuszczu pochodzenia roślinnego. Jabłka to kolejny dobry wybór, ponieważ zawierają pektynę – rodzaj błonnika, który gromadzi się w kontakcie z wilgocią w żołądku, dzięki czemu czujesz się pełny.

Optymalna liczba kalorii

Posiłki o zbyt dużej zawartości kalorii mogą stać się niezdrowe, jednak zbyt mała liczba kalorii również może być szkodliwa. Kiedy odmawiasz sobie jedzenia, metabolizm zwalnia, powodując, że twoje ciało spala mięśnie i zatrzymuje tłuszcz, co może prowadzić do przyrostu masy ciała. Nie chodzi o to, by restrykcyjnie kontrolować kalorie, ale od czasu do czasu śledzić ich liczbę, upewniając się, że dokonujesz właściwych wyborów.

Sen wspiera zdrowe nawyki żywieniowe

Kiedy jesteś zmęczony, częściej się przejadasz i możesz dokonywać złych wyborów żywieniowych. Brak snu może również zaburzać poziom hormonów kontrolujących głód i metabolizm, dlatego pamiętaj o tym, by spać około 8 godzin w ciągu doby.

Ćwicz i zmieniaj dietę w jednym czasie

Badania pokazują, że gdy jednocześnie wprowadzasz zmiany w diecie i wprowadzasz aktywność fizyczną, wyniki zwykle się wzmacniają. Ćwiczenia fizyczne przyspieszają przemianę materii, a co za tym idzie – zwiększają skuteczność diety. Dodatkowo pozwalają modelować sylwetkę, co jest zdecydowanie wskazane przy utracie wagi.