Plan treningowy – czym jest i dlaczego warto go opracować?

plan-treningowy

Podczas każdych Igrzysk Olimpijskich jesteśmy świadkami niesamowitych osiągnięć najlepszych sportowców na świecie. Te występy nie są oczywiście wynikiem szczęścia, ale latami treningów, szkoleń, planowania i rywalizacji, aby dotrzeć do tego punktu, w którym znajduje się optymalna wydajność.

Jednym z powiedzeń, które jest dość popularne w środowiskach sportowców jest “zaplanuj swoją pracę” lub “pracuj zgodnie z planem”. Może się wydawać, że to banalna kwestia, jednak odpowiedni plan treningowy i jego realizacja są kluczem do sukcesu na poziomie sportowym.

Plan treningowy to coś więcej niż tylko kilometry

Program treningowy to coś więcej niż akumulacja objętości lub kilometrów treningowych. Aby stworzyć udany plan, należy wprowadzić wiele skomplikowanych elementów, z których wszystkie muszą być połączone w odpowiedni sposób. Nie ma jednego szablonu ani planu, który pasowałby wszystkim sportowcom i amatorom uprawiającym sport – dlatego doświadczeni trenerzy są niezbędni, aby móc czerpać z każdego z tych elementów i stworzyć spójny plan, który będzie działał dla konkretnej osoby w danym momencie.

Plan treningowy – pierwsze kroki

W każdym sporcie stosuje się analizę potrzeb, dzięki której wiadomo, czego wymaga każdy podopieczny – zarówno fizycznie, jak i psychicznie. Pierwszym etapem ułożenia kompletnego planu treningowego jest zebranie szczegółowych informacji na temat osoby, do której adresowany jest program:

– wiek;
– powody, dla których chcesz być w formie;
– obecne lub przebyte urazy i kontuzje;
– problemy zdrowotne;
– ulubione formy aktywności fizycznej.

Drugi etap polega na ustaleniu, które elementy sprawności muszą się poprawić. Będzie to zależeć od tego, czy dana osoba chce poprawić ogólną sprawność fizyczną, schudnąć czy na przykład wysmuklić konkretne partie ciała.

Kolejnym etapem jest identyfikacja odpowiednich testów, które można wykorzystać do wstępnego określenia poziomu sprawności fizycznej danej osoby, a następnie monitorowania postępów podczas treningów. Znając aktualny poziom sprawności, można zaprojektować plan treningowy w taki sposób, aby każdy element sprawności został poprawiony do pożądanego poziomu.

Opracowanie planu i wdrożenie do w życie

W końcu nadszedł czas na opracowanie planu treningów. Wspólnie zaplanujemy ćwiczenia w taki sposób, aby ich głównym celem stało się odniesienie sukcesu w poprawie wyglądu fizycznego, poprawie samopoczucia czy odniesieniu sukcesu w konkretnym wydarzeniu. Jasne cele są kluczem do osiągnięcia niesamowitych rezultatów.