Dieta

Pijani wodą

Większość osób nie docenia znaczenia wody dla naszego organizmu. Często słyszę „tak, tak wiem – 2 litry dziennie”, ale to wiedza, która nie jest wykorzystywana. Brakuje kluczowych nawyków, które każdy powinien sobie wypracować. Coraz częściej problem z piciem odpowiedniej ilości wody pojawia się również wśród zapalonych sportowców.

Nasz organizm składa się w dużej części z wody. To chyba każdy słyszał. 😉 Woda jest również jednym z kluczowych składników odżywczych w aspekcie zdrowia, wzrostu i rozwoju – nie tylko najważniejszym, ale też najliczniejszym. Ma krytyczne znaczenie dla stanu wielu układów wewnątrz organizmu, m.in mózgu, serca, płuc, nerek czy mięśni.

Zachowanie równowagi

Jak ważna jest równowaga? Spadek 2% wody w masie ciała może spowodować niewielki skurcz w mózgu, co niekorzystnie wpływa na koordynacje nerwowo-mięśniową. Odwodnienie prowadzi również do spadku wytrzymałości i spowolnienia reakcji.

Łagodne odwodnienie jest również jedną z najczęstszych przyczyn zmęczenia w ciągu dnia. Istnieją badania, które szacują, że 75% ludzi może cierpieć na jego łagodną, przewlekłą formę. To niepokojące, ponieważ prawidłowy poziom wody w organizmie jest konieczny do utrzymania zdrowego przepływu krwi, prawidłowego funkcjonowania nerek i funkcji trawiennych czy właściwej równowagi elektrolitowej sód-potas.

Kluczowe korzyści zdrowotne

Zdrowe stawy

Płyn stawowy zawiera wodę – jeśli się odwadniacie, jest on mniej dostępny w celu ich ochrony. To szczególnie niebezpieczne dla ludzi uprawiających sport, którzy są narażeni nie tylko na nadmierną utratę płynów (poprzez wydzielanie potu), ale i większe naprężenie w stawach poprzez intensywność swoich treningów.

Zdrowe ciało i umysł

Woda jest niezbędna nie tylko do wchłaniania substancji odżywczych, wspiera również liczne reakcje chemiczne w organizmie, a także prawidłowe funkcjonowanie mózgu.
Pomaga poprawić proces trawienia, utrzymuje w zdrowiu układ moczowy i pokarmowy oraz niweluje zaparcia.

Pomoc w odchudzaniu

Picie odpowiedniej ilości wody hamuje nadmierny apetyt i naturalnie zwiększa zdolność organizmu do metabolizowania przechowywanego tłuszczu.

Badania wykazały, że zmniejszenie spożycia wody powoduje wzrost ilości tkanki tłuszczowej. To wynik spadku wydajności nerek i przerzucenia części ich funkcji na wątrobę.

Jedną z podstawowych zadań wątroby jest przekształcanie tłuszczu w energię użytkową dla ciała. Kiedy musi przejąć funkcje nerek, metabolizuje mniej tkanki tłuszczowej, co prowadzi do tycia.

Gładka skóra

Ciało postrzega odwodnienie jako zagrożenie dla przetrwania i zaczyna kurczowo trzymać się każdej kropli wody. Magazynowanie jej w przestrzeni zewnątrzkomórkowej powoduje puchnięcie kończyn (stopy, nogi, dłonie) oraz tworzy cellulit wodny.

Woda jest niezbędna przy transporcie substancji odżywczych do komórek i transporcie odpadów z organizmu. Przyczynia się do tworzenia struktury białek i glikogenu.
Odwodniony organizm pozbawia mięśnie elektrolitów, co wywołuje skurcze. Tkanka mięśniowa jest kontrolowane przez nerwy, więc bez właściwej ilości wody i równowagi elektrolitowej, siła oraz kontrola mięśni będzie również osłabiona.

Gdy odczuwamy pragnienie, nasz organizm już jest odwodniony. Zamiast polegać na tym wyraźnym sygnale, należy pić wodę w regularnych odstępach czasu niezależnie od pragnienia.

Do listy rzeczy, które najczęściej powodują nadmierną utratę wody, zaliczamy m.in. kofeinę, alkohol i inne diuretyki. Zwiększony stres, aktywność fizyczna i wysoka temperatura również mają wpływ na potliwość i sprzyjają odwadnianiu.
Konkluzja? Wodzianka to zdrowie. Odłóż więc lekturę i sięgnij po szklankę wody. 😉

Peace

Źródła:
Strange, K. (2004). Cellular volume homeostasis. Advances in Physiology Education, 28, 155-159.
Kleiner, SM. (1999). Water: an essential but overlooked nutrient. Journal of the American Dietetic Association, 99(4), 411.