Dieta

Dieta na luzie – 4 kluczowe nawyki

 

Dzisiaj przedstawię kilka praktycznych i ciekawych porad na to, jak bezboleśnie żyć na diecie. Co zrobić, aby nie przysparzała nam problemów – zarówno żołądkowych, jak i tych w sferze psychicznej.

To one tak często powodują, że tracimy z oczu swój cel i zbaczamy z drogi prowadzącej do lepszej sylwetki.

Zaprezentuję kilka przykładów, które – choć dla niektórych mogą wydać się banalne – często okazują się bardzo pomocne w życiu codziennym. O tych podstawowych rzeczach bowiem, najłatwiej nam zapomnieć.

Nie ma znaczenia, czy aktualnie jesteś na restrykcyjnej diecie, czy też chwilowo zwracasz mniejszą uwagę na to, co jesz. O tych radach powinien pamiętać każdy.

Przeżuwaj wolniej
Kiedy ostatnio poświęciłeś 30 minut na spokojne zjedzenie posiłku? Nie zerkając na telefon czy zegarek?

Skup się na teksturze potrawy i jej smaku w bardziej świadomy sposób. Ciesz się nią, jednocześnie doceniając wysiłek, jaki włożyłeś w jej przygotowanie. Jedząc wolniej, doświadczysz uczucia sytości dużo wcześniej, co pozwoli Ci na odstawienie talerza w odpowiednim momencie, stwierdzając – ok, wystarczy.

Bądź konsekwentny w dbaniu o fundamenty
Wydaje się proste, jednak codzienność pokazuje, że z czasem skupienie na podstawach zdrowego trybu życia staje się coraz trudniejsze.

Nikt nie musi przeistoczyć się nagle we „freak’a” robiącego 15 treningów tygodniowo. Obsesyjna dieta ze zwracaniem uwagi na każdy gram również nie jest konieczna. Zwykła dyscyplina i zmiana kilku podstawowych nawyków pozwoli Ci szybko zauważyć pozytywne zmiany, a finalnie osiągnąć cel. Fundamenty, takie jak picie odpowiedniej ilości płynów, dobieranie właściwych makro składników do pory dnia czy wstrzemięźliwość przed czymś, co wam szkodzi (np. alkohol, słodycze, papierosy), na początek całkowicie wystarczy.

Reguła 80 na 20
Dla niektórych 90 na 10 w zależności od dyscypliny, jaką sobie narzucamy. 😉

Reguła ta oznacza, że jemy naprawdę zdrowo przez 80% naszego czasu, starannie dobierając składniki, a pozostałe 20% to jedzenie rzeczy, na które mamy ochotę, nie martwiąc się ich kalorycznością (oczywiście w granicach rozsądku, jeśli chodzi o porcje).
Takie podejście pozwala uwolnić się z psychicznej pętli „samo uwiązania”, którą tworzymy. Jak to robimy? Powiedz, ile razy myślałeś o tym, „jak cierpisz”, będąc na tej drakońskiej i niewygodnej diecie? 😉

Można odżywiać się zdrowo przez większość czasu, a zarazem pozwalać sobie na małe odstępstwa dla komfortu psychicznego. Jednak odpowiednie proporcje muszą zostać zachowane, aby dieta przynosiła realne efekty w postaci poprawy sylwetki i zdrowia, a jednocześnie pizza na mieście nie wywoływała poczucia winy. 😉

Wprowadź zdrową rutynę
Nawyki to kluczowy element w diecie i treningach. Posiadanie rutyny w postaci planowania zakupów i gotowania o odpowiedniej porze daje nam psychiczne zobowiązanie do realizacji celu.

Planuj z radością zdrowe posiłki i odpowiednio wcześniej przyrządzaj jedzenie – najlepiej, gdy masz najwięcej czasu dla siebie, na przykład wieczorem. Następnego dnia budzisz się ze świadomością, że wszystko jest już gotowe i na Ciebie czeka. To niesamowite ułatwienie w zachowaniu dyscypliny.

Bądź wytrwały, a szybko otrzymasz nagrodę w postaci świetnej sylwetki, zdrowia i lepszego samopoczucia. 😉 Podziel się w komentarzu swoimi patentami na trzymanie diety bez bólu.

peace

Bottomless bowls: why visual cues of portion size may influence intake.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15761167